Jak pletu ponožky nejraději

Postup pletení ponožek s fotodokumentací
Objednala jsem si od Vlniky přízi Pryia – to je ale divný název příze. Někdy by mě zajímalo, kam na ty názvy výrobci chodí… Je to 100% akrylová příze velmi příjemná na dotek. Pletla jsem z ní už dřív a tentokrát jsem si ji zvolila na ponožky. No, já vím, že to budou ponožky jen k televizi nebo do spacáku, protože v botách by moc dlouho nevydržely. Ale lákalo mě, jak budou pěkně měkoučké a hebké. A přesně takové ode mě čeká Ježíšek.

Na netu jsou desítky, možná stovky návodů na pletení ponožek. Už jsem jich pár vystřídala a nakonec jsem si udělala svůj postup, který mi nejvíc vyhovuje a který je kombinací několika postupů.
Ponožku začínám od špičky na dvou ponožkových jehlicích (č. 3,5) nahodím 7 ok. – při pletení třetího páru jsem taky nafotila trochu dokumentace:

V 1. řadě pletu takto: první oko (krajové) hladce, druhé rozpletu na 2 oka, třetí označím značkou a rozpletu na 2 oka, čtvrté hladce, páté rozpletu na 2 oka, šesté označím a rozpletu na 2 oka, sedmé (krajové) sejmu. Práci obrátím a 2. řadu přepletu obrace.

Pletu zatím rovně, takže střídám líc a rub. V každé další liché (lícové) řadě rozplétám
na dvě oka: oko těsně před značeným a značené oko. Ostatní pletu lícovým žerzejem. Špička se pěkně rovnoměrně rozšiřuje.

Když je na jehlicích více ok (většinou tak v 7. řadě)
přepletu řadu na 3 jehlice a spojím do kruhové řady.
Ten počáteční otvor nakonec u hotové ponožky zašiji jehlou na vlnu.

Dopletu špičku do potřebné šířky – na počty ok podle velikosti ponožek používám tabulku.
Pak pokračuji pružným vzorem 1/1 (tj. 1 oko hladce, 1 oko obrace) stále až do místa,
kde začíná pata.

V místě, kde má začít pata si oka srovnám na 2 jehlice, rozhodnu se, která strana ponožky bude nárt (tu část nechám ležet nebo přesunu její oka na pomocnou jehlici), z druhé poloviny vytvaruji patu, jako když se pletou ponožky na 2 jehlicích.
Nejdříve zužuji (splétáním 2 ok před okr. okem z obou stran), pak zase rozšiřuji (rozpletením 2. a předposledního oka na 2 oka).

Když je pata upletená, oka znovu rozdělím na 3 jehlice -včetně odložených ok nártu.

Pokračuji v pletení horní části ponožky.
Vzniklý otvor po stranách paty sešiji nakonec jehlou a kouskem příze.

K uzavírání ok pak používám pravou jehlici o číslo větší,
aby se okraj ponožky nestahoval. Nyní stačí zapošít konečky
jehlou s velkým uchem a je hotovo!
Pletení v kruhových řadách jde velmi rychle
a dodatečného sešívání je jen maličko.
Tak snad se postup někomu hodí…